April 21 : Capelle Medicee - San Lorenzo - Palazzo Medici-Riccardi & Capella dei Magi
Vrijdag, na de les en de lunch (penne al salmone) in de Trattoria del Carmine; vertrek ik naar het Medici kwartier
De Cappelle Medicee (Medici-kapellen) vormen een museum in de basilieken San Lorenzo.
In de Cappella dei Principi zelf zijn de graftombes leeg, aangezien de zaal nooit afgewerkt is. Het was echter nooit de bedoeling om daar daadwerkelijk te worden bijgezet. De kapel was bedoeld als praalgraf. De resten van de overleden groothertogen bevinden zich onder eenvoudige stenen de Cripta del Buontalenti, direct onder de kapel. Ook enkele groothertogen uit het huis Habsburg-Lotharingen zijn hier bijgezet.

De San Lorenzo-kerk die je vandaag ziet, werd in 1419 herbouwd door Filippo Brunelleschi, zijn eerste project in Florence. Het beschikt over een ruw uitgehouwen buitenkant dat door een spectaculaire façade van Michelangelo moest worden bedekt, maar door gebrek aan geld en andere complicaties werd de decoratieve bekleding nooit toegevoegd.
Brunelleschi's ontwerp, met grijze pietra serena kolommen, geeft een koele, luchtige uitstraling aan het interieur.
De bronzen preekstoelen (circa 1460) zijn het laatste werk van Donatello en verbeelden de opstanding en scènes uit het leven van Christus; vanaf deze kansels predikte Savonarola zijn hellevuur preken.
Deze waren in restauratie, ik heb dus foto's genomen van de foto's die de afscheiding vormden.
Het paleis werd gebouwd in opdracht van Cosimo de Oudere, een bankier die dankzij zijn rijkdom en invloed de feitelijke heerser over Florence was geworden. Een eerste ontwerp door Filippo Brunelleschi werd afgekeurd aangezien het als te weelderig werd aanzien. Cosimo liep liever niet met zijn rijkdom te pronken en cultiveerde een imago van soberheid. Daarom koos hij voor een eerder eenvoudig ogend ontwerp van Michelozzo di Bartolomeo.

De interessantste zalen die toegankelijk zijn voor bezoekers bevinden zich op de eerste verdieping, te beginnen met de kleine driekoningenkapel (Capella dei Magi). De kapel heeft een prachtige marmeren vloer en een verguld plafond ontworpen door Michelozzo.
De muren van de hoofdzaal werden in 1459 schitterend versierd door Benozzo Gozzoli, die het beschilderde met de processie van de driekoningen. Verscheidene leden van de Medici-familie, evenals de schilder zelf, zijn in de processie afgebeeld.
Aan de muren van de aanpalende zaal, de Sala Sonnino, hangen een reeks reliëfpanelen uit de oudheid met ondermeer afbeeldingen van de mythische held Hercules. Maar het beroemdste voorwerp in de zaal is het portret van Madonna en kind dat Filippo Lippi rond het jaar 1466 schilderde.
De Galleria di Luca Giordano, is de meest weelderige van al. Het werd in de jaren 1770 ingericht voor Gabriello Riccardi en is overvloedig versierd in de barokstijl met goud stucwerk, houten panelen en een grandioze plafondschildering van de hand van Luca Giordano. De schildering, die de hele lengte van de zaal bestrekt, toont de 'Apotheose van de Medici dynastie' naast een aantal mythologische scènes.
50 jaar na de overstroming van 1966 was er hier een herinneringstentoonstelling over de beschadiging van de vele kunstwerken.

Het museum bestaat hoofdzakelijk uit twee religieuze ruimten: De Cappella dei Principi, gelegen achter de kerk en de Sagrestia Nuova, de nieuwe sacristie, gelegen aan een van de zijden van de kerk. De beide ruimten fungeren als mausoleum voor de Medici. De San Lorenzo was de parochiekerk van deze familie
Cosimo de Oude. (1389-1464). |
De twee monumenten die tegenover elkaar tegen de linker- en de rechterwand staan, zijn van Lorenzo II de' Medici, hertog van Urbino (links) en Giuliano, hertog van Nemours (rechts). Hun beelden in de nissen boven de sarcofagen zijn geen portretten, maar geïdealiseerde voorstellingen die meer de bedoeling hadden om een bepaalde soort menstypen weer te geven: Lorenzo is de gesloten, contemplatieve en Giuliano de extraverte, actieve. Op het verwijt dat de beelden niet leken, zou Michelangelo hebben gezegd: “Wie kan het over duizend jaar nog wat schelen hoe ze eruitzagen?”.
De basiliek van San Lorenzo zou de oudste kerk van Florence zijn en in feite laten de archieven zien dat het werd ingewijd in 393 door de heilige Ambrosius van Milaan, die werd beschouwd als een van de meest invloedrijke kerkelijke figuren van de 4e eeuw
De kerk behield ongeveer 300 jaar de titel van duomo, voordat de titel werd overgedragen aan Santa Reparata, de huidige Duomo. Omdat het echter de parochiekerk was voor de Medici-familie, bleef ze in hoog aanzien.
In de crypte heeft de kunstenaar Donatello zijn laatste rustplaats. |
Brunelleschi's ontwerp, met grijze pietra serena kolommen, geeft een koele, luchtige uitstraling aan het interieur.
La flagellazione |
Deze waren in restauratie, ik heb dus foto's genomen van de foto's die de afscheiding vormden.
San Giovanni Evangelista |
Orazione nell'Orto |
Aansluitend bezoek ik nu ook het Palazzo Medici-Riccardi

In 1444 werd met de bouw van start gegaan en in 1459, nog voor het voltooid was, nam Cosimo de Oudere zijn intrek in het paleis. Cosimo stierf amper vijf jaar later en zou het paleis nooit voltooid zien. Zijn zoon Piero en zijn kleinzoon Lorenzo Il Magnifico verfraaiden het interieur.
In 1494, tijdens een kortdurende republikeinse opstand werd het paleis geplunderd. Toen de Medici in 1512 terug aan de macht kwamen, namen ze weer hun intrek in het paleis. In 1539 verhuisde de Medici familie: eerst naar het Palazzo Vecchio en een decennium later, in 1549, naar het Palazzo Pitti aan de overkant van de rivier.
Meer dan een eeuw later, in 1659, verkocht Ferdinando II de' Medici, de groothertog van Toscanië, het paleis aan Gabriello Riccardi. De Riccardi familie renoveerde en breidde het paleis uit in de originele renaissancestijl.Toen de Riccardi familie in slechte papieren raakte was het genoodzaakt het paleis te verkopen en het kwam uiteindelijk in handen van de overheid.
Het Michelozzoplein of het Zuilenplein is omzoomd door een klassieke zuilengang. De fries boven de zuilengang is versierd met medaillons die alternerend het wapenschild van de Medici en klassieke figuren toont – Cosimo had een grote interesse in de oudheid. Vroeger stond er hier een fontein met het Davidbeeld van Donatello dat nu te zien is in het Bargello.. Tegenwoordig staat er een beeld van Orfeus gemaakt door Baccio Bandinelli.

Reacties
Een reactie posten