Mei 9: Arezzo
Voor kunstliefhebbers is de hoofdbezienswaardigheid van Arezzo de zorgvuldig gerestaureerde frescocyclus in de schuurachtige Basiliek van San Francesco. Deze virtuoze kunstwerken hebben een aardbeving, een blikseminslag en een aanval van Napoleontische troepen overleefd. De goed bewaard gebleven fresco’s in de Capella Bacci, representeren de Legende van het Ware Kruis (1452-66), een complex verhaal gepresenteerd in de griezelige stijl van een lokale kunstenaar. De betoverende frescocyclus vormt een ingewikkeld verhaal waarin het hout van de Kennisboom (waarvan Adam en Eva de appel aten), het hout werd van het kruis waaraan Jezus stierf. Volgens de legende werd het later ontdekt door keizerin Helena, moeder van keizer Constantijn de Grote, die zich bekeerde tot het christendom en het in 313 na Christus de staatsgodsdienst van het Romeinse Rijk maakte.
De Badia delle Sante Flora e Lucilla is een middeleeuwse abdij. De bouw van de kerk begon in 1278 en tegen 1315 werd het aangrenzende klooster gebouwd. Het klooster (1489) is ontworpen door Giuliano da Maiano. De kerk werd vanaf 1565 herbouwd onder de ontwerpen van Giorgio Vasari. Het werk werd pas in 1650 voltooid, toen de klokkentoren en de pastorie werden voltooid.
De pastorie heeft een altaar (1563) ontworpen door Vasari voor zijn familie en een keer in zijn parochiekerk van Santa Maria, en verhuisde hier in 1865. De kerk herbergt ook een geschilderd kruisbeeld (1319) van Segna di Bonaventura en fresco's van het leven van St Lawrence (1476) van Bartolomeo della Gatta. De koepel is op doek (1702) geschilderd door de barokschilder Andrea Pozzo.
Het is niet alleen het mooiste plein van Arezzo, maar zelfs van heel Toscane. Rond het plein staan diverse middeleeuwse woontorens en paleizen. De oorspronkelijke naam van het plein is het Piazza Vasari, naar de beroemde Renaissance architect die in Arezzo woonde. De noordkant van het plein is sinds de Middeleeuwen vrijwel ongewijzigd gebleven. Het oudste gebouw aan de westzijde is de Pieve met aan de ene zijde het Palazzo del Tribunale en aan de andere zijde de voorgevel van het Palazzo della Fraternità dei Laici, gebouwd voor een in 1262 gesticht lekenbroederschap dat zich ontfermde over de minder bedeelden in de stad. Aan de noordkant van het plein vinden we het Palazzo delle Logge uit 1573 van de hand van Giorgio. Iedere eerste zondag van de maand vindt er op het plein een antiekmarkt plaats.
De vorm van de Santa Maria della Pieve is wat merkwaardig (de kerk staat feitelijk scheef) en de gevel ervan is nog merkwaardiger. Een pieve is een plattelandskerk met een doopvont, en de naam van de kerk suggereert dat deze zich ooit op het platteland bevond. De beroemde zestiende-eeuwse schilder en architect Giorgio Vasari (1511-1574) en zijn vrouw Nicolosa liggen in de Santa Maria begraven.
De eerste kerk die op deze plek stond, wordt al vermeld in documenten uit 1008, dus dit gebouw verrees waarschijnlijk ergens in het eerste millennium. De huidige kerk werd echter in de twaalfde eeuw gebouwd. De opmerkelijke Romaanse gevel werd ongeveer een eeuw later toegevoegd. Deze heeft vier niveaus. Op de begane grond zien we drie ingangen, vijf bogen (waarvan er twee blind zijn) en diverse zuilen. De eerste tot en met de derde verdieping bestaan uit galerijen waarvan het aantal bogen en zuilen met iedere verdieping toeneemt. Helemaal bovenin treffen we geen bogen aan, maar een architraaf. De zuilen zijn allemaal verschillend. Merk op dat de zestiende zuil van links op de bovenste verdieping feitelijk een kariatide is, een zuil gebeeldhouwd in de vorm van een vrouw. Hoewel de gevel zeker interessant te noemen is, is deze ook nogal verweerd.
Het topstuk in de Santa Maria della Pieve is het altaarstuk, een veelluik uit 1320 geschilderd door de Siënese kunstenaar Pietro Lorenzetti (ca. 1280/85-1348).
Het altaarstuk in de Santa Maria della Pieve staat bekend als het Tarlati-veelluik. Het is vernoemd naar bisschop Guido Tarlati (1312-1327), de man die het bestelde. . Het veelluik bestaat uit vele panelen, waarvan de vijf grootste in het midden de Madonna met Kind tonen, geflankeerd door – van links naar rechts – Sint Donatus (beschermheilige van Arezzo), Johannes de Evangelist, Johannes de Doper en Mattheüs de Evangelist.
Het Palazzo della Fraternita dei Laici is deels Gothisch (gebouwd in 1375 door de Florentijnen Baldino di Cino en Niccolò di Francesco) en deels in een Renaissance stijl gebouwd. Het ontwerp van het bovenste deel wad van de hand van Rossellino, in 1433. Rossellini was ook verantwoordelijk voor de beeldhouwwerken.et portaal van de kerk stamt uit 1377.De “broederschap der leken” waarnaar het paleis vernoemd is is in 1262 door een groep Domenicaners gesticht.
De klokkentoren is pas in de 16e eeuw toegevoegd. De klok geeft zowel de uren als maangetijden aan en stamt uit 1552
In Arezzo en vooral op de Piazza Grande werden enkele onvergetelijke scènes gedraaid van de film ‘La vita è bella’. |
Op de terugweg naar het station bezoeken we nog de Chiesa San Michele e Adriano. |
Reacties
Een reactie posten